Brug for en
ny hjemmeside ?
Den ultimative guide

Få en effektiv hjemmeside
der giver nye kunder
og sælger mere

Langt de fleste virksomheder har oprettet en hjemmeside, fordi konkurrenterne har det. Der ligger ikke dybere overvejelser bag, om hvad den nye hjemmeside skal anvendes til. Den giver ingen nye kunder eller salg, og den er dybest set spild af penge og ressourcer.

Se her hvorfor din virksomhed SKAL have en hjemmeside – og hvordan du sikrer, at den bliver et aktiv i salgsarbejdet med at skaffe nye kunder og sælge mere.

Den ultimative online guide om, hvordan du får en effektiv hjemmeside. Med en detaljeret beskrivelse af de overvejelser du skal gøre dig, og hvordan du tager de rigtige beslutninger.

Hjælp til markedsføring af virksomheder - Michael Lønfeldt

Michael Lønfeldt

marketingekspert

Ny hjemmeside overvejeler
Professionelt web design
En god sidestruktur
SEO optimering der virker
Højere placeringer i Google
Effektiv leadgenerering

Har du brug for rådgivning og hjælp til, hvordan du arbejder med hjemmesider?

I den her artikel er der konkret viden omkring hvordan du arbejder med en ny hjemmeside eller redesign. Artiklen er praktisk orienteret med hvad der er vigtigt at gøre sig af overvejelser inden du går i gang, og den viser hvordan du laver en ny hjemmeside.

Artiklen er god både for dem der gerne vil have eksterne rådgivning og hjælp til at lave eller opdatere deres hjemmeside, og så for dem der gerne vil være at lave deres egen hjemmeside.

Indhold i artiklen

Hvad sker der hvis virksomheden IKKE har en hjemmeside?

Hvad er en hjemmeside?

Hvorfor er en hjemmeside vigtig?

Hvad indeholder en hjemmeside?

Forberedelse af en ny hjemmeside eller et redesign

Hvad er formålet med den nye hjemmeside?

Valg af domæne, webshosting og CMS

Design og opbygning af en ny hjemmeside

Layout design og sidestruktur

Søgeordsanalyse og indhold

Opsætning af en ny hjemmeside eller et redesign

Installation og opsætning af CMS og tema

Installation og opsætning af plugins

Opsætning af layout og design på de enkelte sider

Sammenkobling med Google Analytice og Google Search Console

Skal vi hjælpe dig med en ny hjemmeside?

Hvad sker der hvis virksomheden IKKE har en god hjemmeside?

Det vigtigste er, at der ikke er mulighed for at få nye kunder og mere salg via organiske søgninger i søgemaskiner som Google, Google Maps, Bing, Yahoo, DuckDuckGo eller Ask.

I dag starter praktisk taget alle problemerkendelser med en søgning online efter produkter. Hvis virksomheden ikke har en hjemmeside, der viser produkterne og fortæller hvorfor kunderne skal købe dem, så er de ikke med i kundens overvejelserne omkring hvilke produkt der skal købes.

Hvad er en hjemmeside?

En hjemmeside er et websted med en side eller samling af sider på World Wide Web. Den indeholder specifikke oplysninger omkring et tema, en person eller en virksomhed og dens produkter. En hjemmeside ligger på en online adresse kaldet en URL (Uniform Resource Locator).

Alt efter hvor god en hjemmeside er og hvor godt den er optimeret. Så er der mulighed for at opnå høje placeringer i søgemaskiner som Google og Bing, og derved få gratis trafik fra interesserede potentielle kunder til hjemmesiden.

Hvorfor er en hjemmeside vigtigt ?

Der er en hel række årsager til at hjemmesider er vigtige.

For det første, så er en webside den vigtigste element i din online markedsføring. Fordi det er her konverteringerne sker. Uanset om der bliver indsat nyhedsbreve, sociale medier eller andre online markedsføringskanaler, så ender kunderne altid på hjemmesiden for at lave de ønskede handlinger. Det kan være søgning af informationer omkring produkter og virksomhed. Eller køb af produkter i en webshop. Eller for at finde kontaktoplysninger så de kan komme i forbindelse med salgsafdelingen. Og meget mere.

For det andet, så er kunderne online, og de søger efter informationer om virksomheden og produkterne inden de laver et køb. De forventer en professionel hjemmeside, der giver et troværdigt indtryk, hvor de kan læse om produkterne og se hvordan de fungerer. Og få svar på de spørgsmål de har.

For det tredje, så har du her en unik mulighed for præsentation af produkterne, med visning af funktioner og features.

For det fjerde, så kan du lave en webshop og sælge dine produkter. Det er en ekstra salgskanal, der giver nye kunder og skaber mere salg.

For det femte, så falder den organiske rækkevidde kraftigt på de sociale medier, og annoncepriserne stiger massivt. En hjemmeside giver et gratis flow af nye kunder fra organiske søgninger på sigemaskiner.

For det sjette, så ændret de sociale medier hele tiden på deres forretningsbetingelser. Du må ikke glemme at de er en forretning som skal tjene penge til ejerne, og ændre på deres vilkår hele tiden. Og det koster altid flere penge. Enten fordi den organiske rækkevidde falder, og det derfor er nødvendigt at købe annoncer for at bevare et flow af nye kunder. Eller fordi de sociale medier øger deres gebyrer for solgte enheder.

Jeg har selv oplevet det meste. En organisk rækkevidde på Facebook og Instagram der er faldt til 1/10 af hvad den var for bare et par år siden, og hvor annoncepriserne er steget massivt. Det sociale medie Etsy der pludseligt krævede fri fragt, for at ville vise shoppens produkter for kunderne. Amazon der skrev at fragten var sat for højt, og hvis ikke at den blev sat ned med 75% så ville produkterne blive fjernet fra shoppen. Og igen Amazon der løbende har hævet de gebyrer de tager for at sælge produkterne.

Betyder det at du ikke skal bruge sociale medier? Nej, selvfølgeligt skal du bruge dem. Men kun til at få kunder ind på din hjemmeside. Og så må du endelig ikke lave en salgsmodel, hvor du bliver afhængig af salg på deres platforme.

Og for det syvende, så ejer du selv din webside. Det betyder, at der er fuldt kontrol over indholdet. Og du bestemmer 100%, hvordan produkter bliver præsenteret, og hvad der bliver skrevet om dem.

Hvad indeholder en hjemmeside ?

Når det drejer sig om indholdet på en webside, og hvordan du bygger en hjemmeside rigtigt op, så er der 3 faktorer der har betydning:

Forberedelse af hjemmesiden
Opsætning af hjemmesiden
Optimering af hjemmesiden

Du kan se de 3 faktorer i figuren her:

Ny hjemmeside - ny webshop - ny webside - hjemmeside design - professionel hjemmeside - wordpress

Det at lave en professionel hjemmeside er ikke noget man bare gør. Det kræver grundige overvejelser, inden man går i gang med det. Og så skal der også være en dyb viden omkring det rent tekniske, hvad der bliver gjort, og hvorfor det bliver gjort.

Forberedelse af en ny hjemmeside eller et redesign starter med overvejelser omkring, hvad der er formålet med websiden. Der skal købes et godt domæne og hosting hos et webhotel. Der skal tages beslutning om, hvilket CMS virksomheden foretrækker at bruge, samt hvilket tema der er grundlag. Og til sidst bliver strukturen og opbygningen af hjemmesiden planlagt.

Derefter kommer selve opsætning af websiden, i det CMS der er valgt. Det starter med opsætning af CMS. Jeg anvender kun WordPress, da det efter min mening giver de bedste forudsætninger for af få succes med hjemmesiden. De nødvendige plugins bliver uploadet. Det hele biliver konfigureret og sat op, så det passer til formålet. Og til sidst i opsætningen bliver en profesionel hjemmeside koblet på Google Analytics og Google Search Console.

Det sidste punkt en hjemmeside indeholder er en optimering, som er afgørende for hvordan siden performer. Det starter med en teknisk optimering af system og database. Derefter bliver der lavet en SEO optimering, der omhandler optimering af indhold. Så bliver der kigget på hvordan brugervenligheden er for de besøgende på hjemmesiden. Og til sidst bliver der laver konverteringsoptimering.

De tre faktorer i en hjemmesides indhold bliver gennemgået dybere herunder:

Forberedelse af en ny hjemmeside eller redesign

Det at lave en helt ny eller redesigne en eksisterende hjemmeside starter med overvejelser omkring hvad der er formålet med siden: Hvem er målgrupperne og hvad vil vi gerne have dem til at gøre på websiden?

Når der er på plads, så er næste step at få fundet og købt det perfekte domæne, og at få fundet en webhost som hjemmesiden skal ligge hos.

Så er det tid til at tage bslutninger om hvilket CMS og tema der passer bedst til den hjemmeside virksomheden ønsker.

Og til sidst kommer så opgaven med at få lavet en oversigt over opbygningen af hjemmesiden.

Hvilke formål er der med at lave en hjemmeside ?

Udgangspunktet for hvilke formål en ny hjemmeside eller et redesign kan have er svar på følgende to spørgsmål:

Hvilke målgrupper og besøgende er det som hjemmesiden retter sig imod?

Hvad er der vi gerne vil have målgrupperne og de besøgende til at gøre på hjemmesiden?

Generelt omkring hjemmesider, så er det vigtigt ikke at have for mange forskellige målgrupper og universer på den enkelte webside. Hvis der er meget stor forskel på målgrupperne og universerne ligger langt fra hinanden, så giver det det bedste resultat at splitte op på flere hjemmesider med hver sit univers.

Her er eksempler på formål med hjemmesider:

Et visitkort for virksomheden, hvor potentielle kunder får oplysninger om virksomheden og dens produkter.

Præsentation af produkter, og visning af hvordan de fungere.

Salg af produkter i en webshop.

Anskaffelse af nye leads.

Kundesupport der supportere de besøgende og underviser dem i anvendelse af produkterne. Og fungerer som kontaktsted, når de besøgende skal have løst de problemer, som er opstået.

Rekruttering af nye medarbejdere. Hvor websiden har fokus på hvorfor virksomheden er en god arbejdsplads, hvad den tilbyder af karrieremuligheder, gode kollegaer og benefits.

Hvordan finder du det perfekte domæne ?

Når du beslutter dig for hvilket domæne hjemmesiden skal ligge på, så er første vigtige spørgsmål hvilken endelse domænet skal have.

Hvor lever de kunder der besøger hjemmesiden henne?

Hvis kunderne befinder sig i enkelte land, så er det en fordel at vælge et domæne der er landespecifikt. Vil du målrette hjemmesiden med de skandinaviske lande, så er det en god idé at vælge separate domæner til de enkelte lande: .dk, .no, .se og .fi., og så lave siderne på de lokale sprog.

Hvis kunder befinder sig i flere lande der taler samme sprog, eller virksomheden betjener kunder i det meste af verden og skal have flere sprog på én hjemmeside, så er det en fordel at vælge et af de generiske topdomæner som eksempelvis .com, .net, .org og .info.

Hvorfor er endelsen på et domæne vigtig?

Fordi den er afgørende for hvor søgeordene kan opnå gode placeringer i Google henne. Hvis du vælger et .dk domæne, så kommer du kun til at opnå høje placeringer i Danmark. Også selvom du har lavet tekster på engelsk til de amerikanske kunder. Hvis du vælger et .com domæne, så har du mulighed for at lave flere sprog til enkelte lande, og fortælle Google hvilke lande det er du målretter sprogene efter.

Efter endelsen på domænet er fastlagt, så kommer beslutningen omkring hvad hjemmesiden skal hedde.

Selve navnet på domænet for en ny hjemmeside bliver ofte besluttet samtidig med at virksomhedens navn bliver besluttet. Fordi det er et problem hvis der først bliver valgt et virksomhedsnavn, hvor der efterfølgende viser sig at domænet er optaget fordi andre har købt det.

Her er lidt tips du kan bruge når du kigger på virksomhedsnavne og domænenavne:

Skal den nye hjemmeside bruges i DK eller internationalt?
Er det muligt at få det vigtigste søgeord med i domænenavnet?
Sørg for det er unikt og ikke generisk.
Gør det let at forstå og udtale.
Lav det så kort som muligt, max 15 bogstaver.
Undersøg om der er andre der bruger domænenavnet.
Køb de endelser du får brug for, køb altid .com også.

Og så en sidste ting: Køb ALTID domæner i dit eget navn. Så har du fuld kontrol over domænet, og kan uden problemer flyttet det rundt som du ønsker.

Lad ALDRIG det marketingbureau du bruger, og som laver hjemmeside, købe det. Det kan give store problemer, i det øjeblik du ønsker at skifte til et andet marketingbureau. Jeg ser alt for ofte, at det betyder ekstra regninger til virksomhederne, også selvom det reelt allerede har betalt for domænet, men har glemt at få det overdraget.

Hvordan finder du den bedste webhosting ?

Når det drejer sig om at finde den bedste webhosting til nye hjemmesider, så er der en hel række parametre som har betydning:

Hvor meget plads har websiden brug for?
Hvor meget hukommelse for websiden tildelt?
Hvor mange databaser kan der tilsluttes?
Er der virusbeskyttelse og firewall?
Er der daglig backup?
Hvor mange email-konti kan der oprettes?
Hvor mange subdomæner er der mulighed for?
Hvor meget trafik må hjemmesiden have?
Er der gratis HTTPS:// certifikat?

Det er vigtige spørgsmål, som der skal tages stilling til inden der bliver valgt en webhosting.

Desuden er det vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er ligemeget hvor den valgte webhosting er placeret henne rent fysisk. Skal hjemmesiden kun være rettet mod danske kunder så er det en god idé at webhostingen også ligger i DK eller meget tæt på. Fordi det har betydning for de svartider som de besøgende oplever. Jo kortere afstand der er mellem de besøgende og serveren hos webhostingen, jo kortere svartider.

Generelt er det en god idé at vælge et af de store webhoteller, da de tilbyder samlede pakker hvor det hele er med. En standardløsning starter ved en 20’er, og det er kun hvis du har brug for ekstraordinært meget plads, eller forventer et massivt antal besøgende, at det er nødvendigt med en dyrere løsning.

Hvilket CMS og tema skal jeg vælge til min hjemmeside ?

Når du skal lave en ny hjemmeside, så er der grundlæggende tre forskellige muligheder: Du kan få den kodet helt fra bunden af, du kan bruge et CMS (Content Management System) eller du kan bruge en platformside.

Kodning fra bunden er ekstremt dyrt, og det er kun noget de helt store virksomheder giver sig i kast med. Det kræver specialtilrettede løsninger hele vejen rundt, og derfor er de medarbejdere som laver kodningen ofte ansat i virksomheden. 

Et CMS er et komplet system der indeholder alt den kode og databaser der skal bruges i forbindelse om opsætning af en hjemmeside. Et CMS er delt op i to: En frontend hvor alt det praktiske omkring design og funktioner er placeret. En backend hvor kodning og databaser er placeret. eksempler på CMS’er er WordPress, Joomla, Drupal og Magento. Der er muligt selv at bygge en ny hjemmeside med et CMS, men det kræver en solid viden om hvordan man gør det. Og så er det gratis.

En platformside er en webside der har sat opbygning af hjemmesider i system. De bruger skabeloner, og tilbyder bruger at de let kan bygge hjemmesider ved hjælp af drag and drop funktioner.

Hos en webstedsbygger er det ofte muligt at oprette en gratis hjemmeside, og så tilkøbe sig flere funktioner. Hvis der er brug for et websted med samme funktioner som en WordPress, så ligger priserne på 150-200 dkk om måneden.

Ulemperne ved at bruge en webstedsbygger er, at de skabeloner der bliver stillet til rådighed, sætter store begrænsninger for, hvordan hjemmesiden kan designes. Så gør kodningen, at de klare sig dårligt men hensyn til SEO og SEO optimering. Og så kan du heller ikke oprette en webshop.

Hvad skal du så vælge?

Brug en CMS løsning.

Vi anvender altid CMS’et WordPress til de hjemmesider, som vi laver for vores kunder. Det er verdens mest udbredte CMS, hvor der findes uendeligt mange muligheder for at tilføje funktioner. Og så arbejder det utroligt stabilt, hvor det er ekstremt sjældent der sker nedbrud.

Der er mange forskellige temaer, som kan anvendes sammen med WordPress. Mit råd er at finde et tema der er godt kodet og let, det vil sige det kun indeholder de basale funktioner som bliver anvendt sammen med WordPress. Hvis der er brug for yderligere funktioner, så er altid muligt at tilføje dem senere.

Gode eksempler på lette og hurtige temaer til WordPress er: Astra, Neve, GeneratePress og OceanWP.

Hvordan laver jeg opbygningen af min hjemmeside ?

Planlægning af hvordan en ny hjemmeside skal bygges op er relativt omfattende.

Men det er vigtigt at få det hele på plads inden selve opsætningen og lanceringen finder sted, da en del af de faktorer der bliver behandlet her, kan være svære at ændre senere. Og det tager lang tid at ændre, hvis hjemmesiden allerede er offentliggjort.

Planlægning af opbygningen indeholder 5 faktorer: Layout design, søgeordsanalyse, sidestruktur, indhold og specielle funktioner.

Her i figuren er vist hvad de fem faktorer består af.

Opbygning af en hjemmeside - layoutdesign søgeordsanalyse sidestruktur indhold specielle funktioner

Layout design af en ny hjemmeside behandler, hvordan websiden skal se ud med farver, skrifttyper og størrelser, faste elementer som ikoner og links, sideopbygning med struktur og placering af tekster og fotos, samt design tips.

En søgeordsanalyse starter med af definere, hvad det er for et grundlag, som analysen bliver lavet ud fra. Med et godt søgeværktøj finder vi frem til de bedste søgeord, beslægtede begreber, samt hvad søgeintentionen fra kunderne er. Dernæst ses på hvordan konkurrenterne performer på den forskellige søgetermer, og til sidst er den endelige liste klar.

En god sidestruktur har form som en silo, hvor de overordnede kategorier danner strukturen, og de punkter som underkategorierne er forbundet til. Dernæst bliver URL’erne fastlagt, og der skal også laves en oversigt med, hvordan de interne links linker mellem de enkelte sider.

Der skal produceres godt indhold i form af overskrifter, tekster, fotos, video og call to actions. Det er vigtige at lave sit eget materiale, som er unikt. Det er afgørende for at få en god SEO optimering. Så undgå brug af stockfotos, og tag i stedet selv billeder eller hyr en fotograf til det.

Den sidste faktor indeholder specielle ønsker, der er til den nye hjemmeside. Det kan være, der skal være mulighed for at kunderne selv laver booking af tider. Eller en webshop, som sælger virksomhedens produkter. Eller formularer og pop ups der skal bruges forskellige steder på hjemmesiden. Især på landingssiderne hvor der bliver samlet nye abonnenter til nyhedsbreve ind.

Opsætning af en ny hjemmeside eller redesign

Når planlægning en den nye hjemmeside er på plads, så er næste step at få det grundlæggende CMS system og tema installeret, få de nødvendige plugins installeret, få konfigureret layout designet, og få koblet hjemmesiden sammen med Google Analytics og Google Search Console.

Installation og opsætning af CMS og tema på en ny hjemmeside

Langt de fleste webhoteller tilbyder mulighed for at installere det ønskede CMS med en 1-klik installer.

Det betyder at du ved at udfylde informationer om brugernavn, password, side URL og sidenavn, og ved 1 klik på en installerknap, har mulighed for at installerer de mest almindelige CMS’er: WordPress, Prestashop, Drupal, Magento, joomla eller Typo3.

Efter installationen, der tager 1-2 minutter, er du klar til at logge ind i dit nye CMS på hjemmesiden. Husk at gemme oplysningerne om brugernavn og password, da de ikke bliver tilsendt efterfølgende.

Som standard bliver dit valgte CMS installeret på http://, som ikke er en sikker forbindelse. Så derfor er det første du skal gøre, at få sat din nye webside op til en sikker forbindelse med https://. De fleste hosting providere tilbyder et gratis Let’s Encrypt certifikat, der kan aktiveres via webhotellets hjemmeside.

Her er vist hvordan webhotellet ser ud hos hostingfirmaet:

Webhosting muligheder for styring af en hjemmeside

Der er en masse forskellige muligheder for styring af din ny hjemmeside. Blandt andet opsætning af databaser og DNS, tilføjelse af nye email konti og opsætning af spamfilter, se statistik for hjemmesiden, genskabe websiden ud fra den daglige backup, tilføje subdomæner og opsætte cronjobs. 

Og så er der også mulighed for at komme ind in backend’en via en file manager, hvor du kan se og ændre i de grundlæggende filer, der danner grundlag for CMS’et. Filerne skal tilgås med meget stor forsigtighed, og kun hvis du ved hvad du laver, da fejl kan føre til at hjemmesiden ikke længere virker. Men ved optimering af en ny hjemmeside skal der være adgang til filerne, da der er kode som er nødvendig at tilføje.

Næste step er så installation af det tema der tilføjer ekstra funktionalitet, som bliver anvendt i forbindelse med design af, hvordan siden skal se ud. Der er flere tusinde muligheder for temaer med forskellige funktioner. 

Installation og opsætning af plugins på en ny hjemmeside

Med afsæt i de krav der er til funktioner på hjemmesiden, så  skal de nødvendige plugins nu installeres. Det er vigtigt at holde antallet af plugins på et absolut minimum, da de tager plads, gør websiden langsommere og somme tider konflikter og giver fejl på hjemmesiden. Det er godt nok meget sjældent det sker, hvis du bruger de mest populære plugins, der bliver bliver opdateret regelmæssigt.

Du skal have plugins, der sørger for hjemmesidens sikkerhed, backup af siden, optimering af koden, komprimering af fotos, oversættelse af sprog, opsætning af Schema, of til SEO optimering. Det er ikke udsædvanlig at der er 10-15 plugins som bliver tilføjet.

Når alle plugins er installeret, så er det en god idé at bruge lidt tid på at sætte dem op ordentligt. Det gælder især plugins omkring sikkerhed, SEO optimering og optimering af koden.

Konfiguration af layout design

Nu er det grundlæggende omkring den nye hjemmeside på plads, og så er websiden nu klar til at blive sat op med hvordan layout og indhold på en standardside ser ud. Det drejer sig om at få logo og ikon, og få fastlagt farver, skrifttyper og skriftstørrelser for overskrifter og tekster, marginer på sider på top og bund, få opsat en topmenu og meget mere.

Her er vist hvordan muligheder er for et af de temaer jeg bruger ofte.

Opsætning af design på en hjemmeside - farver skrifttyper skriftstørrelser logo ikon sidelayout menu

Der er uendeligt mange muligheder for at indstille de forskellige parametre, og hvis ikke man ved hvad man gør, så kan det være svært at finde rundt.

Herefter er det vigtigt at få sat et standard layout op for, hvordan den enkelte side er opbygget. Så der er samme systematik hele vejen igennem med hensyn til header, indhold og footer. Og hvordan tekstfelter og fotos placeres i forhold til hinanden, samt hvilken størrelse de skal have.

Årsagen til det er at en klar systematik giver kunder ro og indgyder tillid.

Sammenkobling af hjemmesiden med Google Analytics og Google Search Console

Sidste punkt under opsætningen er en sammenkobling af hjemmesiden med Google Analytics og Google Search Console. 

De to Google værktøjer giver informationer omkring de besøgende på hjemmesiden. Og de er altafgørende for at kunne optimere siden løbende, få flere besøgende via organiske søgninger fra Google, og få optimeret konverteringerne.

Skal vi hjælpe dig med en ny hjemmeside eller redesign?

Når du skal have opdateret en eksisterende hjemmeside eller lave en helt ny webside helt fra bunden af, så er det store spørgsmål altid hvad det koster at få en ny hjemmeside eller redesigne en eksisterende side? 

Det er svært at sætte en fast pris, da det afhænger af mange forskellige faktorer, blandt andet: Antal sider, antal sprog, specielle funktioner som booking, medlemsområder, webshop, og kommer du selv med fotos og tekster eller er det noget vi skal lave.

Et standard helt ny webside med op til 12 sider koster typisk 10.-15.000 uden moms.

Kan du få det billigere? Ja sagtens. 

Jeg har set hjemmesider tilbud til 3.-4.000 dkk. Men det er vigtigt du kigger på hvad du får for pengene. Her kan du eventuelt bruge de tips, som jeg har givet dig i artiklen herover. De billige hjemmesider er typisk lavet på med skabeloner på platformsider, hvor du ikke har fuld kontrol over design og SEO optimering. Det koster ekstra, og i sidste ende kommer du til at betale mere end den pris vi tager for det. Og du er afhængig af hvad platformsiden tilbyder, så det er reelt ikke din egen webside.

Hvor lang tid tager det at få lavet en ny hjemmeside eller redesign på en eksisterende webside? Det afhænger af omfanget: hvor mange sider skal der være på hjemmesiden, er der mange produkter i dens webshop, hvor mange tekster og fotos mangler der.

En standard ny hjemmeside eller redesign med op til 12 sider og undersider tager typisk 2-4 uger fra start til slut.

Hvis vi skal lave en ny hjemmeside for dig, så kan du se herunder hvad der normalt følger med.

Leveringstid - 2-4 uger
Individuelt tilpasset design
Op til 12 sider og undersider
SEO optimering
Facebook sammenkobling (Pixel)
Linkning til de sociale medier
Let og enkel administration
Responsivt design
Hosting de første 2 år
Automatisk backup
Beskyttelse mod hacking
HTTPS beskyttelse
Hastighedsoptimering
Google Analytics opsætning
Eget .dk domæne
Valgfrit antal email-adresser
Opsætning af op til
5 email-adresser
Google Search Console opsætning

Sådan er forløbet:

Fra aftalen er indgået går der typisk 8-14 dage til din nye hjemmeside er klar:
Fase 1 – valg og opsætning af: tema, designmæssig tilpasning, .dk domæne og email-adresser
Fase 2 – opsætning af siderne med indhold og fotos
Fase 3 – det færdige oplæg bliver præsenteret
Fase 4 – de ønskede ændringer bliver lavet
Fase 5 – hjemmesiden bliver optimeret og lanceret

Hosting de første 2 år

Din nye hjemmeside kan bestå af op til 12 sider og undersider. Normalt anbfaler jeg en struktur der ser ud som herunder, men selvfølgeligt er det muligt at lave ændringer, hvis du ønsker det.

Eget .dk domæne

Du har mulighed for at vælge et .dk domæne som din hjemmeside kan ligge på. Hvis du har et i forvejen, så kan du selvfølgeligt også bruge det.

SEO optimering

SEO optimering er vigtigt fordi det øger mulighederne for at du får eksponering når kunderne søger i Google. Det kan dels være i form af at du er synlig med flere søgeord, og dels af du rangere højere på de søgeord du har i forvejen. Der er en del grundlæggende faktore der skal være på plads, og som bestemmer din synlighed:

Sidetitel
SEO titel
Meta beskrivelse
Overskrifter
Søgeordstætheden
Tekstlængden
Tags på fotos
Interne og eksterne links
HTML sitemap og robot.txt

Facebook sammenkobling

Mange virksomheder anvender i dag aktivt Facebook i deres markedsføring og salg. Hvis du har en Facebook side, så kobler jeg den op med hjemmesiden via installation af en Facebook Pixel.

Du kan så følge alle dine kampagner i Google Analytics, hvor du kan se detaljerede oplysninger bla. omkring antal kunder kampagnen sender videre fra Facebook til hjemmesiden, hvordan deres adfærd er på hjemmesiden, og hvor meget kampagnen har givet salgsmæssigt.

Google Analytics opsætning

Google Analytics er et fremragende værktøj til forbedre din hjemmeside.

En af de store fordele ved en hjemmeside er at det er muligt at måle alt hvad der sker – hvor mange besøgende er der? Hvor kommer de besøgende fra ? Hvor mange og hvilke sider kigger de på ? Hvilke produkter klare sig bedst ? Og mange andre spændende tal.

Disse statistikker er en grundlæggende forudsætning for, at kunne udvikle sin hjemmeside. Forbedre den, gøre den mere brugervenlig og se hvordan det kan optimeres for at øge salget.

Og så er det muligt at koble resultaterne fra hele din online markedsføring sammen i Analytics – fra hjemmesiden, de sociale medier, nyhedsbreve, Adwords mm – så du kan få et samlet overblik over hvordan det går, og hvor du får mest for dit markedsføringsbudget.

Google Search Console opsætning

Opsætning af Google Search Console og sammenkobling med Google Analytics er vigtig af 3 årsager:

For det første, så giver GSC en masse nyttige oplysninger om hjemmesidens sundhedstilstand: Hvordan hjemmesiden ser ud ved Google søgninger, HTML forbedringer, interne og eksterne links, crawlingsfejl og indekseringsstatus.

For det andet, så giver GSC informationer omkring søgetrafik og søgeord i Google. Det kan være antal eksponeringer, antallet af klik til hjemmesiden, CTR, placeringer i Google samt hvilke søgeord det er de besøgende har anvendt for at komme ind på hjemmesiden.

Beskyttelse mod hacking

Alle hjemmesider bliver løbende automatisk scannet af hackere.

Med det formål at undersøge om siden let kan hackes, så den evt kan bruges til DDoS angreb, indsamling af industrihemmeligheder, ødelægning af hjemmesider, at få kontrol over servere og PC’er eller pengeafpresning.

Hjemmesiden har en række foranstaltninger, som kraftigt mindsker risikoen for at en hacker kan få adgang:

Adgangskontrol
Loginsikkerhed
Firewall
Antivirus scanning​

Individuelt tilpasset design

Du får det unikt individuelt design. Hvor det er mulgt at vælge imellem mere end 10.000 forskellige design layouts og de farver der passer. Det hele bliver tilpasset efter dine ønsker og behov.

Responsivt design

Responsivt design betyder at hjemmesiden er skalerbar og tilpasser sig, så den altid ser flot ud. Uanset om den bliver vist på PC, tablet, Ipad, smartphone eller Iphone.

Det er vigtigt, fordi kunderne i dag bruger flere forskellige elektroniske medier, og i stigende grad de mobile. Derfor skal kunderne let genkende din virksomhed og kunne købe produkterne, uanset hvilken platform de befinder sig.

Op til 12 sider og undersider

En ny hjemmeside kan bestå af op til 12 sider og undersider. Normalt anbefaler jeg en struktur der ser ud som herunder, men selvfølgeligt er det muligt at lave ændringer, hvis du ønsker det:

Forside
Produkter – hvad er der vi sælger ?
Service – hvad er det vi kan ?
Blog
Referencer
Kontakt
+ op til 6 valgfri sider​

Valgfrit antal email-adresser

Du vælger selv hvor mange email-addresser du har brug for. Og hvis det bliver nødvendigt, så er der også mulighed for løbende at oprette nye.

Opsætning af op til 5 email-adresser

Jeg sætter op til 5 email-adresser op for dig hos hostingen. Og hjælper med hvordan du får dit email system sat op til det.

Automatisk backup

Der bliver sat en automatisk backup af din hjemmeside op. Du bestemmer selv om det skal være dagligt, ugentligt eller hver 14- dag. Backup’en er en god sikkerhed at have hvis der skulle ske et eller andet forudset, og det er nødvendigt at kunne genskabe siden.

Hastighedsoptimering

Hastighedsoptimeringen er nødvendig af to årsager:

For det første så har det stor betydning hvor hurtigt din hjemmeside loader. Bare en forsinkelse på 1 sekund betyder at kunderne zapper væk, ser færre sider, har mindre tilfredshed med oplevelsen og får en lavere konverteringsrate (=færre der køber dine produkter).

For det andet så betyder hastigheden også noget i forbindelse med SEO optimeringen. Jo hurtigere siden loader, jo bedre.

En ny hjemmeside er optimeret med:

Fotokomprimering
Skalering af fotos
Gzip komprimering
JavaScript udføres sidst
Browser caching
Komprimering af CSS, HTML og JavaScript​

HTTPS beskyttelse

HTTPS anvender en SSL-forbindelse og det betyder at alle data bliver sendt via en krypteret forbindelse.

Informationerne bliver derfor sendt privat, hvilket er specielt vigtigt, når der skal afgives personlige oplysninger. Det sker ikke kun i forbindelse med en webshop og betalingssider, men også ved udfyldelse af formulare, som f.eks. tilmelding til nyhedsbreve.

Let og enkel administration

En ny hjemmeside er lavet i WordPress, som er det største og mest populære CMS system i verden.

Det er let tilgængeligt, og du kan uden problemer logge dig ind for at opdatere med nye fotos, nye artikler på din blog, et nyt katalog eller nye produkter.

Hvis du ikke selv ønsker at lægge nyt indhold op på hjemmesiden, så hjælper jeg selvfølgeligt gerne med det også.

Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at udvikle din virksomhed – få flere kunder og mere salg og opnå dine mål – så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig.

Michael Lønfeldt marketingekspert

Michael Lønfeldt

marketingekspert

52302455

ml@michaellonfeldt.dk