Iværksætter

Iværksætter

Her får du først et tilbud om helt GRATIS rådgivning til din start-up omkring markedsføring og salg. 

Derefter giver jeg dig nogle gode tips til, hvad du skal være opmærksom på i din markedsføring. Og hvordan du laver god markedsføring, der virker og giver nye kunder og mere salg.

Hvis du vælger at forfølge dine drømme og blive iværksætter, så er det en hård start med masser af overvejelser omkring hvordan det hele startes op.

Først er der de helt grundlæggende overvejelser omkring, hvordan du finansierer hele processen, indtil virksomheden generere et fornuftigt overskud. Hvordan kan du selv og familien opretholde et fornuftigt livsgrundlag? Hvad betyder det rent tidsmæssigt, hvor mange timer forventer du der skal lægges i arbejdet? Og hvordan passer det sammen med resten af familielivet?

Derefter kommer der en masse vigtige overvejelser omkring virksomheden. Er forretningsidéen bæredygtig? Hvordan får lavet en forretningsplan? Er der brug for ekstern kapital? Hvordan får du lavet et budget? Hvilken virksomhedsform skal det være? Og hvordan får du registreret virksomheden?

I forbindelse med disse indledende overvejelser, så er det altafgørende – især i forbindelse med vurdering af forretningsidéen og opstilling af en forretningsplan – at tage overvejelser med ind omkring markedsføring og salg.

Hvis der ikke er kunder til produkterne. Eller produkterne bliver for dyre i forhold til konkurrenternes set ud fra pris/kvalitetsforholdet. Eller hvis det kræver en stor salgsorganisation, og midlerne er begrænset. Eller hvis markedsføringen er meget omkostningstung. Eller hvis der er specielle lovmæssige krav.

Så er det en forudsætning at disse problemstillinger bliver behandlet indledningsvist. Ellers er der stor risiko for, at du spilder en masse penge, og i værste fald må lukke igen.

Gratis hjælp til din markedsføring

Hvorfor tilbyder jeg at hjælpe startups og iværksættere med deres markedsføring?

Det gør jeg fordi der i dag i de officielle iværksætterstøtte ordninger fuldstændig mangler hjælp og rådgivning indenfor salg og markedsføring. Den støtte de tilbyder centrere sig primært om online markedsføring med introduktion til de sociale medier og hjælp til Google, Facebook, Instagram og Linkedin annoncering.

Og det er en forkert indgangsvinkel, der i sidste ende være fatalt for din nye virksomhed, hvis ikke du har styr på salg og markedsføring fra starten af.

Det var lidt om baggrunden, og her er så mit tilbud til dig:

TILBUD

gratis hjælp til din markedsføring

Mange iværksættere har ikke mulighed for at få en vurdering af hvordan de skal markedsføre deres idé, og jeg tilbyder derfor følgende hjælp helt gratis og uforpligtende:

3 timers rådgivning med fokus på markedsføring og salg

Du bestemmer selv hvad fokus helt specifikt skal være på. Der er mange forskellige emner som kan være relevante. Det kan være du eksempelvis har brug for:

Introduktion til markedsføring af dine produkter

Introduktion til hvordan du sælger dine produkter

En oversigt over hvordan markedet ser ud

En oversigt over hvem de største konkurrenterne er

Hjælp til at finde frem til hvem dine kunder er

Hjælp til hvordan du bearbejder dine kunder bedst muligt

Hjælp til at sætte en forretningsplan op

Eller noget helt andet

For at udnytte de 3 timer optimalt, så har jeg brug for lidt grundlæggende oplysninger omkring dit start-up projekt. Det drejer sig bl.a. om:

Hvad går din forretningsidé ud på?

Hvilke produkter vil du sælge?

Hvilke kunder vil du sælge produkterne til?

Hvordan vil du gøre det bedre end konkurrenterne?

Hvem er de største konkurrenter?

Har du et budget til markedsføring og salg?

Lyder det interessant?

Så ring til mig på 5230 2455 eller send en mail på ml@michaellonfeldt.dk, så aftaler vi nærmere.

Tips til iværksætter markedsføring

Det første sted hvor du tænker over markedsføring og salg bør være allerede i idéfasen. Her er det vigtigt med en screening, der indeholder en vurdering af hvordan markedet ser ud, hvem konkurrenterne er, hvilke kunder produkterne skal sælges til, samt hvor unikke produkterne er i forhold til resten af markedet.

Ved at gennemføre denne øvelse, så får du rigtigt mange nyttige informationer. Som kan være med til at styrke din beslutning om, om du skal føre idéen ud i livet eller hellere vil bruge din tid på en anden idé.

Når du har besluttet, at du vil føre die idé ud i livet og blive iværksætter, og skal til at tænke på markedsføring og salg af produkterne i din nye virksomhed, så er der ét sted du skal starte – lav en marketingstrategi.

Hvorfor nu det? 

Først og fremmest, så vil en god marketingstrategi give dig et beslutningsgrundlag der gør, at dit marketingbudget bliver udnytte fuldt ud, og anvendt der hvor du får den største effekt. Og så kan du også bruge den som en del af forretningsplanen, der så virker mere kompetent og gennemarbejdet. Det er især vigtigt, hvis du skal bruge ekstern finansiering fra investorer eller banken.

Når marketingstrategien er på plads, så er den første egentlige aktivitet at få lavet en god hjemmeside. Som understøtter forretningen, og sikrer at de leads der lander på hjemmesiden bliver konverteret til kunder og salg.

Glem alt om de websites der tilbyder dig at oprette hjemmesider på deres platform, enten helt gratis eller mod betaling. Vælg i stedet en løsning, hvor du selv har 100% kontrol over, hvad der bliver lavet og hvordan det bliver lavet.

Jeg anbefaler selv en løsning i WordPress. Fordi jeg ved det virker og giver resultater.

Her kommer lidt flere informationer om, hvad du skal tænke over, når du udvikler en marketingstrategi og laver din hjemmeside:

Hvad er en marketingstrategi?

En marketingstrategi har til formål at finde frem til, hvilke kunder virksomheden vil sælge sine produkter til, hvordan du får budskaberne ud til kunderne, samt hvilken markedsføring produkterne skal have overfor kunderne.

Hvorfor er en marketingstrategi en god idé?

Set ud fra et iværksættersynspunkt, så er en marketingstrategi en rigtig god idé af 3 årsager:

For det første så giver det mulighed for at bearbejde et enkelt eller nogle få målgrupper. Som iværksætter så bliver der brugt rigtigt meget tid på mange forskellige ting samtidigt, for at få det hele til at hænge sammen. Når du kan afgrænse din markedsføring til en eller et par målgrupper fra starten af, så sparer du en masse tid, der kan bruges på andre opgaver.

For det andet så betyder bearbejdning af en eller et par kundegrupper, at du bruger dit marketingbudget på aktiviteter der kaster resultater af sig i form af nye kunder og mere omsætning. Du undgår derfor et spild af ressourcer på unødige aktiviteter, og du udnytter dine penge optimalt. Som iværksætter er der ofte ikke ubegrænsede midler til rådighed i begyndelsen, så kan det være en stor hjælp.

For det tredje er der mange bolde i luften i en opstartefase. Og det kan være svært at få nye medarbejdere fortalt og forklaret, hvad det er for en virksomhed, de er blevet en del af. Hvilket kan fører til frustrationer og manglende engagement. Du kan anvende marketingstrategien som grundlag, for den oplæring du giver nye medarbejdere, og derved styrke den fælles identitet samt sikre at alle trækker i samme retning.

Hvad indeholder en marketingstrategi?

Det at lave en marketingstrategi er en proces, hvor der inden du kan gå i gang er indsamlet og bearbejdet en masse informationer omkring din start-up virksomhed, markedet og konkurrenterne. Informationerne er nødvendige, da de udgør det fundament, som marketingstrategien bliver udarbejdet ud fra.

Selv processen består af 4 trin – segmentering, målgruppevalg, positionering og marketingmix – og den er vist her:

marketingstrategi - Lønfeldt Marketing

Ved den første marketingstrategi du laver for en nystartet virksomhed, vil jeg anbefale at du følger den viste proces helt slavisk. Fordi det giver en stram proces, der tager dig i hånden og fører dig igennem. På den måde sikre du resultatet er en strategi, som du kan bruge i det daglige arbejde.

Ved segmentering deler du kunderne i markedet op i segmenter. Hvor hvert segment indeholder fælles behov, adfærd, egenskaber og karakteristika. Der gør at de er til at nå via bestemte medier med virksomhedens budskaber. 

Rigtigt mange – også store brands – bruger demografiske data som grundlagt for deres segmentering og laver samtidig store brede målgrupper. Jeg kan som eksempel nævne et stort dansk tøjmærke, der har kvinder i alderen 20-60 år som deres målgruppe. Hvis du gerne vil have succes, så lad være med det. Gå istedet i den modsatte grøft og find specielle niche-segmenter med særlig adfærd og behov. Som opstartsvirksomhed behøver du ikke at omsætte for 10 millioner dkk det første år, men skal bare have projektet løbet i gang, så det er bæredygtigt. Og ofte er det også muligt at opnå en større margin på produkterne i niche-segmenter.

Ved målgruppevalg bliver der så valgt en eller flere målgrupper ud, som du vil bearbejde og få til at købe produkterne. Ved evaluering af hvilke målgrupper der er bedst, så går man typisk  ind og kigger på, hvor let det er at få fat i kunder, hvor stor konkurrence der er i den enkelte målgruppe, hvor dyrt det bliver at bearbejde dem, samt hvor stort potentialet er salgsmæssigt. 

Ved positionering drejer det sig om fastlæggelse af, hvilket billede vi gerne vil have at kunderne har af virksomheden og produkterne. Der skal være en fuldstændig klar differentiering overfor konkurrenterne, hvor du med markedsføring af dine unikke kendetegn skaber dine helt egen branding. Hvis du ikke her får en unik og anerledes profil du kan brande dig ud fra, så bliver det ekstremt svært at trænge ind på markedet.

i forbindelse med marketingmix’et bliver der taget beslutning om, hvilke produkter det er du tilbyder kunderne i forhold til dybde og bredde i sortimentet. En vurdering af hvilke priser produkterne sælges til, og herunder om der arbejdes med faste lave priser, eller om der skal være plads til at yde rabatter. Hvordan skal produkterne distribueres til salgssteder og kunder. Skal det ske via mellemhandlere, direkte til kunden eller et mix. Og sidst hvordan skal der markedsføres, og med hvilke kanaler og budskaber. 

Udvikling af et marketingmix bør være en samtidig proces for de 4 parametre, da ændringer ét sted medfører ændringer på de 3 andre parametre.

Der skal være sammenhæng i marketingmix’et, så det produkt/pris/kvalitet mix du tilbyder står rigtigt i forhold til konkurrenterne. Ved markedsintroduktion er det en stor fordel, hvis du kan tilbyde noget ekstra. Det kan være samme kvalitet men til en billigere pris. Eller ekstra features til samme pris. Men husk at kunder skal kunne se, føle og opfatte at der er en forskel mellem dine og konkurrenternes produkter.

En marketingstrategi

er en forudsætning for at din nye virksomhed får succes

Hvorfor lave en hjemmeside?

I dag er der uendeligt mange måder at markedsføre sin virksomhed og dens produkter på online. Der findes masser af sociale medier – som eksempelvis Facebook, Instagram og Linkedin  – og forskellige platforme – som eksempelvis Etsy, Amazon, Aliexpress – der alle tilbyder at hjælpe dig med at få solgt dine produkter.

Så hvorfor overhovedet lave en hjemmeside?

Primært fordi du ejer selv hjemmesiden og har fuldstændig kontrol over indholdet.

Her er der ingen risiko for at din organiske rækkevidde svinder ind til ingenting, annonceringspriserne pludseligt er fordoblet. Eller andre ændringer i vilkårene – som på Etsy hvor du ikke længere bliver vist i de amerikanske søgninger, hvis du ikke tilbyder kunderne gratis fragt. Eller på Amazon hvor de gebyrer du betaler for at sælge, løbende bliver sat op.

Det betyder ikke at du helt skal afskrive brugen af sociale medier og platformene. Du skal bare anvende dem til at lede kunderne hen til din egen hjemmeside. Og hvis deres online annoncer bliver for dyre, så skifter du bare til andre medier og platforme.

Hjemmsiden er det sted, hvor du konverterer de besøgende til kunder og salg. Rent praktisk sker det via opsætning af en salgstragt.

Hjemmesider i WordPress - design og vedligeholdelse

Hvad indeholder en god hjemmeside?

Når du skal  lave en god hjemmeside, så er det vigtigt at have en marketingstrategi. Den giver det grundlag, der er nødvendigt, hvis den nye hjemmeside skal blive en succes, der giver nye leads og mere salg. Med strategien har du viden omkring hvem dine kunder er, hvilke medier de bruger, hvad der kendetegner dem, hvordan deres adfærd er, hvordan markedet ser ud, hvem konkurrenterne samt hvilke budskaber det er, du vil bruge i din markedsføring.

Når du skal til at forberede hjemmesiden, så er der 5 forskellige faktorer du skal have med ind i dine overvejelser: system, søgeordsanalyse, design, indhold, SEO optimering.

Når man snakker om systemer, så findes der grundlæggende 2 forskellige løsninger. 

Du kan vælge at lave din hjemmeside på en af de platformsider, der tilbyder du kan bygge hjemmesiden med deres skabeloner. Det er en dårlig idé. Fordi du vil hurtigt løbe ind i problemer, på grund af manglede funktioner du har brug for, men som ikke er mulige. Og så er de ofte stoppet med scripts og andet, der gør det meget svært for Google at læse hjemmesiden korrekt. Hvilket gør siden så ikke rangere så høj i søgemaskinerne som den kunne gøre.

Du kan også vælge selv at bygge hjemmesiden i et CMS system – eller få nogen til det. Der findes forskellige løsninger, men jeg anbefaler altid at bygge hjemmesiden i WordPress. Fordi det er verdens mest brugte system, så hvis du har problemer er hjælpen aldrig langt væk. Du kan konfigurere WordPress som du vil, og så er det SEO venligt.

Du har brug for en søgeordsanalyse. Med den finder du de vigtigste søgeord, set i forhold til hvad der er formålet med hjemmesiden. Det kan være ord omkring kundernes informationsbehov i forbindelse med anskaffelse og brug af dine produkter. Eller ord der behandler kundernes problemer, udfordringer og spørgsmål i forbindelse med produkterne. 

Designet af hjemmesiden er utroligt vigtigt. Lav et enkelt og overskueligt brugervenligt design, som de besøgende let kan navigere rundt i. Brug farver og branding der passer til din virksomhed og produkter. Og tilføj kun nødvendige funktioner.

Når det drejer sig om SEO optimering af hjemmesider, så er det i første omgang vigtigt at lave en ordentlig struktur. Det vil sig, at der bliver anvendt en silo-struktur, hvor det er let gennemskueligt, hvordan det hele hænger samme og hvor en specifik side høre til. Dernæst gælder det om at skabe unikt indhold i form af tekster, fotos og video, der passer til målgruppen. Så kommer den tekniske del, hvor der skal tilføjes overskrifter, titler, meta beskrivelser, ALT-tekster til fotos, hastighedsoptimeres ved hjælp af komprimering mm, tilføjes et XML Sitemap og mobilvenlighed i form af tilpasning af siderne til tablets og smartphones.

Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at udvikle din virksomhed – få flere kunder og mere salg og opnå målsætningerne – så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig.

Luk menu