Rådgivning og hjælp
til
markedsføring

Få hjælp til din markedsføring
nye kunder
og mere salg

Mange små og mellemstore virksomheder har travlt med praktiske opgaver i dagligdagen. Der mangler derfor tid til at tage sig af markedsføring der skaber vækst og giver virksomheden et bedre fundament.

Se her hvorfor din virksomhed SKAL have en markedsføring – hvorfor det er vigtigt, hvilke muligheder du har for at få hjælp, og hvordan du finder den perfekte samarbejdspartner.

Den mest omfattende og detaljerede online guide om, hvordan du kan få hjælp til din markedsføring. Med en specifik gennemgang af hvordan du laver og implementerer den perfekte strategi.

Michael Lønfeldt marketingekspert

Michael Lønfeldt

marketingekspert

Markedsføring af virksomhed
Få nye kunder
Få mere salg
Få mere tid til daglige opgaver
Udvikling og vækst
Kom foran konkurrenterne

Har du brug for hjælp til markedsføring af din virksomhed?

Her i artiklen bliver du klogere på, hvornår virksomheder har brug for hjælp og rådgivning, når de markedsfører deres brands og produkter. Jeg fortæller også om de fordele, der er ved at øge markedsføringen. Samt hvad der er vigtigt at have med i overvejelserne, når du tager en beslutning om, hvordan en øget markedsføring bliver planlagt og implementeret.

Indhold i artiklen

Har virksomheder brug for at øge markedsføringen?

Hvad er markedsføring?

Hvad indeholder markedsføring?

Hvorfor er det vigtigt at lave markedsføring?

Hvornår har virksomheder brug for hjælp til markedsføring?

Hvilke muligheder er der for at få hjælp til markedsføring?

Hvordan finder du den rigtige løsning for din virksomhed?

Hvordan finder du den perfekte samarbejdspartner for din virksomhed?

7 gode grunde til at vi er den perfekte samarbejdspartner for din virksomhed

Har virksomheder overhovedet brug for at øge markedsføringen?

Svaret er et stort JA.

I mit daglige arbejde ser jeg alt for mange virksomheder, der ikke udnytter deres potentiale. Og derved går glip af muligheder for nye kunder, mere omsætning og øget vækst.

Resultatet er at virksomhederne sakker bagud i forhold til konkurrenterne, de mister omsætning, kunder og markedsandele.

Her er lidt fakta om små og mellemstore virksomheder (Erhvervsakademi Århus, 2016):

82% mangler tid til at lave markedsføring.

45% mangler kompetencer til at lave markedsføring.

76% har ikke en marketingstrategi.

84% har ikke en marketingafdeling.

Hvad er markedsføring?

Markedsføring er en kombination af aktiviteter og processer, som bliver anvendt for at planlægge, skabe, kommunikere og levere produkter og services, der har værdi for kunderne.

Grundlæggende handler det om at understøtte salg og salgsproces, så virksomheden opnår de mål den har stillet op. 

Det kan ske ved hjælp af aktiviteter der direkte eller indirekte skaber forudsætningerne for mere salg. Direkte aktiviteter kan eksempelvis være produktannoncering på Google Ads eller de sociale medier, eller design og bygning af en webshop, eller deltagelse med en stand på en messe. Indirekte aktiviteter er eksempelvis reklamekampagner der understøtter virksomhedens image. Eller kampagner der efter et køb bekræfter kunderne i deres valg og køb med det formål at gøre dem til ambassadører.

Hvad indeholder markedsføring?

Markedsføring omfatter en hel række aktiviteter, som skal støtte virksomheden indenfor forskellige områder med det formål at øge salget.

Der findes en række forskellige modeller der bliver anvendt til at strukturere aktiviteter og processer. Her er den mest kendte model de 4 P’er, produkt, pris, promotion, place, samt den mere opdaterede version med 7 P’er (De 4 P’er plus proces, people og physical evidence).

De modeller der findes er desværre ikke specielt gode når det drejer sig om at markedsføre en virksomhed i den virkelige verden. Jeg har derfor lavet mine egne modeller som jeg bruger i det daglige arbejde med mine kunder. Modellen der er vist her omhandler kommunikationen med kunderne:

Kommunikation med målgrupper i marketing mix - kommunikationsmodel

Den dialog virksomheden har med sine kunder, bliver planlagt og eksekveret på mange forskellige måder. Jeg har her valgt at dele kommunikation op i 4 parametre: Reklame, sales promotion, PR og personligt salg.

Den viste kommunikationsmodel med de fire parametre er en samlet enhed, hvor parametrene interagerer med hinanden. Nye beslutninger ét sted i modellen fører til ændringer andre steder.

En virksomhed har næsten altid et fastsat markedsføringsbudget, og kan ikke bruge uendelige midler på markedsføringen. Opgaven består derfor i, at bruge budgettet de steder hvor virksomheden får den største effekt, set i forhold til de mål der er sat op.

Vil du læse mere om kommunikationemodellen, eller de andre modeller jeg har udviklet og anvender i det daglige arbejde med kunderne, så finder flere informationer her:

Hvorfor er det vigtigt at lave markedsføring?

Som virksomhed er du nød til at gøre dig relevant for eksisterende og potentielle kunder og medarbejdere. Hvis du vil have vækst og klare dig godt i konkurrencen om kunderne og medarbejderne.

Markedsføringen er helt afgørende for, at du får succes. Og den skal være knivskarp med anvendelse af de rigtige budskaber og medier, for at trænge igennem mediestøjen, nå ud til kunderne og overbevise dem om at det er dine produkter de skal købe.

Og det er derfor, det er så vigtigt, at du vælger den rigtige måde at gribe det an på, når du skal have hjælp til markedsføring af din virksomhed.

Hvornår har virksomheder brug for hjælp til markedsføring?

Primært hvis virksomheden ikke laver ret meget markedsføring i dag. Og det er tilfældige aktiviteter uden struktur, målrettede budskaber og fokus på hvilke kunder der specifikt bliver bearbejdet.

Grundlæggende handler det om at sikre virksomhedens overlevelse på lang sigt.

Der er en hård konkurrence om kunderne. De bliver i stigende grad kontaktet og bearbejdet af nye virksomheder, som gerne vil levere til dem. Konkurrenterne kommer fra både ind- og udland, og er mere aggressive end tidligere set. Både med hensyn til lavere priser, bedre kvalitet og hurtigere levering. 

Den øgede gennemsigtighed og stigende internationale handel har haft stor betydning. Og stigningen i anvendelse af online marketing har været en afgørende katalysator. 

Mediemarkedet er blevet meget mere diffust. Tidligere var det nok at lave annoncer i aviser og magasiner, tage på en årlig messe og sende kunderne julegaver. Den tid er forbi. I dag befinder kunderne sig på et utal af forskellige markedsføringekanaler og medier, både på b2c og b2b markedet. Og det er blevet altafgørende, at have en viden om hvilke medier kunderne bruger, for at komme i kontakt med dem og eksponere dem for virksomhedens budskaber.

I dag har mange virksomheder brug for kvalificeret arbejdskraft, og det er blevet vanskeligere at skaffe. Ansøgerne er blevet færre, og de er mere kritiske med hvem de arbejder for. De undersøger virksomhederne inden de sender en ansøgning af sted. Så det er vigtigt at have et image, hvor ansøgerne kan se det er en ansvarbevidst virksomhed, der behandler personalet godt.

Hvis du kan sige JA til én af følgende, så har din virksomhed brug for hjælp til marketing:

Der er hård konkurrence om kunderne i vores branche

Vi mangler tid til at lave markedsføring

Vi mangler tid til at lede efter nye kunder

Vi mangler tid til at undersøge nye markeder

Vi vil gerne have mere salg

Vi mangler kompetencer til at lave markedsføring

Vi er afhængige af få store kunder

Vi har ingen marketingafdeling

Vi er trætte af bureauer der lover mere end de kan holde

Muligheder for at få hjælp til din markedsføring?

Når du har taget en beslutning om, at din virksomhed har brug for hjælp til sin markedsføring, hvilke muligheder er der så for at få hjælp?

Grundlæggende kan du vælge at ansætte en medarbejder, der er ansvarlig for marketing. Du kan vælge at få ekstern hjælp i form af et eller flere freelancere og/eller bureauer. Eller en kombination hvor du ansætter en marketingmedarbejder og anvender eksterne samarbejdspartnere, på de områder hvor medarbejderen mangler kompetencer.

 

Ansættelse af en medarbejder

Virksomheden kan ansætte en medarbejder til at tage sig af markedsføringen. Det er vigtigt at kigge på de kompetencer medarbejderen har med, sat op overfor de marketingopgaver der skal løses.

En del virksomheder ser omkostninger til markedsføring som et nødvendigt onde. Så de forsøger at spare så meget som muligt på lønnen, og vælger at ansætte en nyuddannet eller én med 1-2 års erfaring.

Det vil jeg bestemt fraråde, hvis det er en stilling, hvor medarbejderen sidder alene med ansvaret for markedsføringen. Den manglende erfaring og de manglende kompetencer gør det til en dårlig oplevelse. Både for medarbejderen der føler sig fuldstændig overbebyrdet. Og for virksomheden der ikke opnår de forventede resultater.

Der er absolut ikke noget i vejen med at ansætte nyuddannede og medarbejdere med kun lidt erfaring. Du skal bare være indstillet på, at det tager tid – typisk 3-4 år – inden de tilfører rigtig værdi til virksomheden. Og så skal de helst have en mere erfaren marketingkollega, som de kan støtte sig til.

En nyuddannet eller en medarbejder med kun lidt erfaring har lært en række værktøjer på studiet, men de har ingen erfaring i at bruge dem i den virkelige verden. Og så underviser de almene marketinguddannelser kun i meget begrænset omfang i online markedsføring med hjemmesider og sociale medier.

Hvis du vil ansætte en medarbejder til at styre markedsføringen, så find en med minimum 5 års erfaring. Det koster betydeligt mere, men er samtidig en sikkerhed for at markedsføringen får en effekt.

Ekstern saamarbejdspartner

Branchen for hjælpeydelser i forbindelse med markedsføring i virksomheder er fuldstændig uoverskuelig. 

Der findes et hav af forskellige freelancere indenfor grafisk produktion, tekstforfatning, videoproduktion, fotografering og meget mere. 

Dertil kommer de mange forskellige bureauer. Webbureauer, onlinebureauer, eventbureauer, grafiske bureauer, reklamebureauer, sociale medier bureauer, linkbuilding bureauer, SEO bureauer og bureauer der laver Google annoncering, for blot at nævne nogle af de betegnelser bureauerne selv bruger.

Det er en jungle at finde rundt i. Hvor stor en del af markedsføringsopgaverne dækker de? Hvor høj en kvalitet har deres arbejde? Specielt indenfor online markedsføring, hvor det er let at starte op, er kvaliteten meget svingende.

Når det kommer til en eller flere eksterne samarbejdspartnere, som udføre virksomhedens markedsføring, så er der grundlæggende 2 muligheder. At finde en freelancer eller et bureau der står for hele markedsføringen samlet. Eller at finde freelancere og bureauer der kun er ansvarlige for dele af markedsføringen.

Fordelen ved at anvende en freelancer eller et bureau, der står for hele markedsføringen, er at du kun har ét sted du skal kommunikere med omkring markedsføringen. Det sikrer at der er sammenhæng i aktiviteterne, at der bliver lave en kompetent markedsføring som virker, at der er en rød tråd i materialerne – layout, skrifter, farver, fotos og video, samt at der bliver reageret hurtigt når det er nødvendigt.

Fordelen ved at anvende freelancere og bureauer til dele af markedsføringen er, at du får hjælp fra eksperter indenfor hvert deres eget område. Ulemperne er at de forsøger at øge deres egen andel af budgettet, og derfor ikke ser på hvad som er den bedste løsning set fra virksomhedens synspunkt. Og så kræver det meget tid at koordinere indbyrdes mellem de forskellige bureauer, så markedsføringen spiller 100% sammen.

Valg af løsning

Hvilken af de tre løsninger du vælger, afhænger i første omgang af de kompetencer, der er brug for samt budgettet.

Hvilke kompetencer indenfor markedsføring og salg er der brug for?

Det er en god idé at bruge lidt tid på, hvad det er for kompetencer det er du har brug for i forbindelse med markedsføringen. Få fastlagt hvad det er for mål der skal nås, og hvilke salgs- og markedsføringskanaler du tænker er de mest oplagte at anvende.

Den der laver markedsføringen skal have de rigtige kompetencer. Skal kunne finde de rigtige kunder, lave segmentering og opstille målgrupper. Skal kunne positionere virksomheden og dens produkter, så de bliver top-of-mind i kundernes bevidsthed. Skal kunne udarbejde de rigtige budskaber, der rammer kunderne på de medier de bruger. Skal kunne sikre, at markedsføringen har en effekt.

Hvorfor er det vigtigt? 

Fordi hvis ikke den løsning du vælger indebærer, at din virksomhed får tilført de rigtige kompetencer, så er der stor sandsynlighed for at de forkerte kunder bliver bearbejdet med forkerte budskaber på de forkerte medier.

Og pengene der er brugt på marketingbudgettet vil være spildt.

Hvor stort er dit marketingbudget?

Hvor stort skal et marketingbudget så være? Det svinger meget. Alt efter hvor mange forskellige markedsføringskanaler virksomheden vil bearbejde, samt hvor intensivt kunderne bliver bearbejdet. Nogle markedsføringskanaler tager lang tid at bygge op, mens andre giver resultater med det samme.

Her er lidt overordnede retningsliner du kan bruge:

Generelt kan en virksomhed lave markedsføring med et marketingbudget på 2.000 dkk om måneden. Det giver mulighed for at anvende 1-2 markedsføringskanaler til at bearbejde kunderne. Jeg har haft kunder, hvor vi måtte sænke budgettet til 1.000 dkk pr måned. Fordi de fik flere leads ind, end de kunne nå at bearbejde. Men der var også fokus på kun én marketingkanal. Og det er absolut sjældent det sker.

Med et budget på 8.-12.000 dkk bliver det muligt at lave en grundlæggende markedsføring, hvor der bliver anvendt 3-4 marketingkanaler til bearbejdning af kunderne.

Med et budget på 20.-25.000 dkk er der mulighed for at markedsføre virksomheden på 8-10 forskellige kanaler.

Med et budget på 50.000 dkk og derover kan virksomheden bearbejde kunderne på alle de kanaler den ønsker.

Hvis dit marketingbudget er under 50.000 dkk, så vil det i 99% af tilfældene være den bedste løsning IKKE at ansætte en medarbejder, men istedet anvende ekstern hjælp. 

Hvordan finder du den rigtige eksterne samarbejdspartner?

Hvis du har taget en beslutning om at du vil anvende en ekstern samarbejdeparter til at styre hele markedsføringen. Hvordan finder du så den rigtige?

Her er et par gode råd du kan bruge:

Find ud af hvad du har som mål for din markedsføring

Find ud af hvad det helt konkret er du gerne vil have hjælp til

Overvej hvor hurtigt forventer du resultater

Brug dit netværk - hvem har de gode og dårlige erfaringer med

Brug tid på at møde de firmaer du tror vil være et godt match

Vælg en freelancer eller et bureau du har tillid til, og som har vist resultater

Når jeg selv møder potentielle nye samarbejdspartnere, så har jeg to værktøjer jeg bruger: De skal præsentere cases de har løst, og så stiller jeg dem en lille praktisk opgave, som de skal fortælle hvordan de vil løse.

Jeg har altid på forhånd bedt dem om at præsentere minimum 2 cases, hvor de hjælper tilsvarende virksomheder. Og hvor de kan vise de resultater der er opnået. 

Som eksempel på hvad du kan spørge om, så er her 2 oversigter fra min egen virksomhed.

Den første oversigt viser udviklingen det seneste år i antallet af eksponeringer ved organiske søgninger på Google.

Michael Lønfeldt eksponeringer på Google de seneste 12 måneder

Da jeg har arbejdet koncentreret med opbygning af min hjemmeside, så har det resulteret i en 4 dobling af trafikken til hjemmesiden, set i forhold til året før. Det betyder at jeg det seneste år har haft 396.000 eksponeringer på Google, hvor potentielle kunder har søgt på relevante søgeord.

Får at opnå det resultat, så har jeg gjort min hjemmeside bedre ved at tilføre nyt godt indhold, lave SEO optimering, lave teknisk optimering og lave linkbuilding.

Den anden oversigt viser, hvordan online synligheden har udviklet sig det seneste år, set i forhold til mine 4 største konkurrenter. Oversigten er lavet for de 10 vigtigste søgeord i branchen.

Den udvikling min hjemmeside har haft, er vist med den grønne streg. I løbet af det sidste år er hjemmesiden gået fra en næsten ikke eksisterede online synlighed, til nu at være den absolut mest eksponerede i forhold til konkurrenterne. Næste 3 gang så meget som nummer to.

Da jeg har planlagt mere indhold og opgradering af de allerede eksisterende sider, så forventer jeg en yderligere markant fremgang i løbet af de næste 6 måneder.

Og så lige en advarsel.

Hop for guds skyld ALDRIG på de bureauer der ringer rundt til virksomhederne, og tilbyder blandt andet gratis hjemmesider, billige markedsføringspakker, SEO og linkbuilding. 

De fortæller dig at din hjemmeside er dårlig. Og lover guld og grønne skove med annoncering på sociale medier og Google. De lyver og manipulere søgeresultater, så det ser dårligere ud end det reelt er.

Hvis du siger ja til dem, så ender du op med en meget større regning end de har sagt fra starten af. Og så binder de dig med langvarige kontrakter på op til 5 år.

Slå konkurrenterne af banen

Få hjælp til markedsføring af din virksomhed - få nye kunder og mere salg

Hvis du har brug for hjælp og rådgivning til markedsføring af din virksomhed, så er det måske os I har brug for.

Vi giver jeres virksomhed rådgivning og hjælp til markedsføring, der gør en forskel. Og betyder at I opnår de resultater I ønsker.

Hvorfor skal I vælge os til at hjælpe jer med jeres markedsføring?

Her er 7 gode grunde til
hvorfor vi er
den rigtige
samarbejdspartner

Vi skaber resultater

De løsninger vi foreslår i forbindelse med vores rådgivning og hjælp til markedsføring af jeres virksomhed, har vi har arbejdet med igennem mange år.

Og vi ved de virker.

Alt markedsføring er samlet ét sted

Vi laver markedsføring der dækker ALLE marketingområder og markedsføringskanaler. 

Uanset om det drejer sig om marketingstrategi, segmentering og valg af målgrupper, positionering, branding, marketing mix eller visuel identitet.

Og vi arbejder med ALLE medier.

Både med offline medier som annoncer, TV, radio, salgspræsentationer, imagebrochurer, produktkataloger, instore materialer, outdoor, busreklamer, messer, PR, events og meget mere. Og med online medier som hjemmesider, sociale medier, nyhedsbreve, søgemaskiner og influencers.

Og vi laver ALLE marketingopgaver selv.

Uanset om de drejer sig om grafisk opsætning af annoncer og brochurer, opsætning og vedligeholdelse af hjemmesider, udarbejdelse af tekster, fotografering samt billedbehandling til opslag til sociale medier og meget mere.

Udover at det hele samlet ét sted sikrer en rød tråd i markedsføringen, så betyder det samtidig at der ikke skal bruges tid på koordinering imellem forskellige bureauer, som er mere interesseret i at optimere netop det område, som de har ansvaret for.

Der er fokus på, hvor I får mest værdi

Markedsføring er ikke et spørgsmål om at sprede marketingbudgettet ud på så mange aktiviteter som muligt for at få den største eksponering.

Det drejer sig i stedet om, at se på hvilke kunder, medier og aktiviteter jeres virksomhed får mest ud af at bruge markedsføringsbudgettet på. Og så lave en koncentreret indsat der.

På den måde får virksomheden det absolut bedste resultat.

Som eksempel kan det være, at lave et setup til hvordan I får kunder fra et nyt market. Startende med søgning efter potentielle kunder, overvejelser omkring hvordan de skal kontaktes med materiale og budskaber, samt præsentationsmateriale til det første møde.

Et andet eksempel kan være optimering af processen omkring deltagelse på en messe. Med udformning af invitationer, materialer til de potentielle kunder der besøger virksomheden på messen, samt opfølgning på de leads der er samlet ind efterfølgende.

Vi sætter os ind i jeres virksomhed

Vi bruger tid på at sætte os ind i jeres virksomhed og branche. 

Hvad er det for unikke styrker der gør at virksomheden har opnået den position den har i dag? Hvordan står virksomheden i forhold til konkurrenterne? Hvordan ser kunderne virksomheden?

For at få det indblik, så har vi med de fleste af vores kunder en aftale om at sidde et fast antal timer om ugen eller om måneden på virksomheden. På den måde får vi virksomheden ind under huden, og det giver i sidste ende bedre løsninger på de udfordringer I står overfor.

Virksomheden bliver bedre til markedsføring og salg

Fordi vi er på din virksomhed, og løbende snakker om hvordan vi kan få nye kunder og forbedre salget, så bliver du selv og virksomheden bedre til at lave markedsføring og salg.

Det gør at du bedre kan vurdere potentielle kunder, og hvad det er du skal lægge vægt på i salgsmøderne. Og det gælder både, når du forbereder det første møde med potentielle kunder, og så når du sidder i møder med eksisterende kunder.

Du lære at tage hurtigt stilling til hvad der er for parametre der er vigtigst for kunden, og hvordan du bruger dem til at lande nye ordre.

Vi har mange års erfaring

Vi har arbejdet i mange år med markedsføring, produktstyring og salg.

For både små og store virksomheder.

Det giver en god ballast for de løsninger vi foreslår. Så der er sammenhæng hele vejen rundt i virksomheden.

Ingen binding

Det bedste samarbejde opstår der, hvor begge parter har udbytte af det.

Vi laver derfor ikke kontrakter med lange bindingsperioder. Og samarbejdet kan derfor opsiges med dags varsel.

Lyder det interessant?

Hvis I har brug for rådgivning og hjælp til markedsføring af jeres virksomhed, så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, og høre mere om hvad vi kan gøre for jer.

Michael Lønfeldt marketingekspert

Michael Lønfeldt

marketingekspert

52302455

ml@michaellonfeldt.dk