Trænger din hjemmeside til en opdatering?

Trænger din hjemmeside til en opdatering?

Har din hjemmeside nogle år bag sig, og tænker du på at bruge den mere aktivt i din markedsføring og dit salgsarbejde?

Inden du starter med at udvikle siden med nyt indhold, der er tilpasset din salgstragt, og de mål du har med den. Så er det en god idé, at starte med et tjek af hvordan websidens sundhedstilstand er.

Fordi det giver viden om, hvor problemerne ligger og hvordan websiden perfermer. Og det er et godt grundlag for det videre arbejde med udvikling af hjemmesiden.

Hvem kan få gavn af at læse den her artikel?

Alle som ejer og arbejder med hjemmesider som en del af deres markedsføring og salgsarbejde. Det kan være alle typer virksomheder, lige fra de helt små iværksætterfirmaer til større internationale firmaer. Fælles for dem er, at der ikke er blevet gjort ret meget ved den hjemmeside, som de er ansvarlig for. Og nu er der et ønske om mere fokus på websiden i salgsarbejdet og markedsføringen.

Mange virksomheder får lavet en hjemmeside. Lægger lidt nyt materiale op eller redigere det eksisterende materiale engang imellem, når der er tid til det.

Og venter så ellers på, at kunderne begynder at vælte ind. Men det sker ikke. Og efter et stykke tid forsvinder entusiasmen, og troen på at hjemmesiden kan bruges aktivt i markedsføringen til at opnå virksomhedens målsætninger.

For at få succes med en hjemmeside er det nødvendigt med en løbende indsats, der sikrer websiden er optimeret på alle måder. Ikke kun med hensyn til design og indhold, det er ligeså vigtigt at sikre en god struktur, intern linking og at siden er sat godt op teknisk.

Her er de 5 områder jeg selv gennemgår, når jeg laver sundhedstjek for mine kunder:

Tjekliste inden opdatering af hjemmesiden

Den tjekliste jeg anvender indholder 5 punkter, som er vigtige i forbindelse med undersøgelse af websidens sundhedstilstand: Teknisk SEO optimering, indholds- og søgeordsoptimering, mobiloptimering, online synlighed og sikkerhed.

Teknisk SEO optimering

Ved den tekniske SEO optimering ligger fokus på, i hvor høj grad de grundlæggende systemer og strukturer er i orden og har brug for forbedringer.

Først bliver der kigget på om hjemmesidens struktur giver mening, set ud fra hvordan søgemaskinerne læser hjemmesiden. Rigtigt mange websider har ikke gjort sig overvejelserne omkring strukturen, og de har derfor alle siderne liggende på niveauet efter forsiden, dvs. alle sider hedder noget i stil med:

https://aaaaaa.dk/eksempel-1
https://aaaaaa.dk/eksempel-2
https://aaaaaa.dk/eksempel-3
https://aaaaaa.dk/eksempel-4

Hvad er problemet med en enstrenget hjemmesidestruktur, hvor alle undersider ligger på samme niveau?

At søgemaskinerne ikke kan se, hvad der er vigtigst på siden, og hvordan den hænger sammen. Som udgangspunkt vil alle sider få tildelt samme vigtighed, hvilket ikke er optimalt set ud fra et SEO perspektiv.

En god struktur er skabt i en silostruktur. Hvor undersiderne så bliver lagt ind under de rigtige temaer, som eksempelvis:

https://aaaaaa.dk/tema1/eksempel-1
https://aaaaaa.dk/tema1/eksempel-2
https://aaaaaa.dk/tema2/eksempel-3
https://aaaaaa.dk/tema2/eksempel-4

På den måde forstår søgemaskinerne præcist hvad der er websiden handler om.

I forbindelse med vurdering af strukturen er det også altid en god idé, at se på om URL adresserne er lavet korrekt. De skal være beskrivende for den enkelte side, “rene” uden mærkelige endelser, og så må der ikke være brugt ? eller _ i dem.

Dernæst bliver der kigget på hastigheden af hjemmesiden. En sides load-hastighed er en vigtig rankfaktor, og så hjælper det også på brugervenligheden.

Der er en masse tekniske faktorer som har betydning for loadhastigheden. Herunder i hvor høj grad der er anvendt komprimering af fotos, gzip, Javascript og CSS. Er fotos skaleret korrekt, er der omfattende brug af omdirrigeringer af sider, er der meget overflødig kode på siderne, er der anvendt browser caching. Det er blot nogle af de optimeringsmuligheder, der har betydning for hastigheden.

Så bliver der også kigget på om de interne links er intakte, eller der er døde links som viderestiller til 404-fejlsiden. Det ses især i forbindelse med oprydning og sletning af gamle sider, der ikke længere er brug for og har mistet deres betydning SEO mæssigt. Eller hvis det af en eller anden årsag har været nødvendig at omdøbe domæner og undersider.

Til sidst bliver der set på om XML sitemaps og robots.txt er oprettet og det er gjort korrekt. Og så bliver der kontrolleret for problemer med sikkerhedsfejl, manuelle handlinger, blokerende faktorer samt om alle undersider er indekseret fuldt ud og det er gjort korrekt.

Indholds- og søgeordsoptimering

Når det drejer sig om indholds- og søgeoptimering, så kigger jeg primært på hvordan design, tekster og fotos, bliver brugt.

I forbindelse med hjemmesidens design, så er det et spørgsmål om at se på brugervenlighed og det visuelle indtryk.

Brugervenligheden skal være i top, så de besøgende bliver ført rundt på websiden uden unødvendige mellemveje, i et naturligt flow der fremmer salget.

Og visuelt bør en hjemmeside give besøgende et opdateret og moderne indtryk af, hvem virksomheden er og hvad den tilbyder. Samtidig skal der være en rød tråd i det grafisk udtryk, så det er på linje med virksomhedens øvrige markedsføring og salgsmateriale, som det er beskrevet i corporate identity.

Når det drejer sig om indhold i form af tekster og fotos på hjemmesiden, så ser jeg på, i hvor høj grad der er tale om unikt indhold, som klart adskiller sig fra konkurrenterne.

Er teksterne læsevenlige og varieret, og har afsnittene en passende længde? Er de rigtige søgeord anvendt i en optimal tæthed og diversitet med brug af synonymer? Er overskrifterne H1, H2, H3 anvendt korrekt og i et fornuftigt forhold? Er der lavet title tags, meta beskrivelser og foto alt tags på den rigtige måde?

Mobiloptimering

Mobiloptimering er i dag vigtigere end nogensinde.

For det første så er mobiloptimering en af de faktorer Google kigger mere og mere på, når de vurderer hvilke placering du skal have på forskellige søgeord. Og de har for nyligt startet en proces, hvor indekseringen og placeringerne tager udgangspunkt i hvordan din hjemmeside performer på mobildevices.

For det andet, så foregår et stigende antal søgninger på Google via smartphones og tablets. Hvis hjemmesiden ikke er optimeret til, at kunderne bliver taget ved hånden og ledt godt igennem salgsprocessen hurtigt og let. Så falder de fra, og det koster omsætning og bundlinje.

Her er de faktorer, det er vigtigt at få på plads:

Lav et responsivt design der tilpasser sig efter PC, tablet og smartphone.
Optimer til lynhurtige loadtider på alle websiderne.
Brug letlæselige skrifttyper der ikke er for små.
Lav trykbare elementer (knapper, links mm) der ikke ligger for tæt.
Sørg for at indholdet ikke er bredere end skærmen.
Slå anvendelse af pop-ups fra.

Alle ovennævnte faktorer har stor betydning for de besøgendes brugeroplevelse.

En af de mest irriterende ting ved gamle hjemmesider er, at indholdet er bredere end skærmen, så man skal swipe til siden og tilbage igen for at se indholdet. Det sker næsten altid, fordi temaet ikke er blevet opdateret igennem længere tid. 

Et anden problem, der jager kunder væk omgående, er når et hjemmeside-besøg starter med en pop-up der fylder hele skærmen, og ikke er til at klikke væk igen.

Online synlighed

Online synlighed handler om, hvor eksisterende og potentielle kunder møder virksomheden henne online. Det drejer sig her primært om analyse af tilstedeværelse og trafik til hjemmesiden via de sociale medier, søgemaskiner (Google) og backlinks.

Nogle af de spørgsmål der bliver undersøgt i forbindelse med hjemmesiden er: Kommer der mange besøgende til websiden? Hvor kommer de besøgende fra? Hvilke sider lander de besøgende på? Bliver de hængende og kigger på mange sider, eller klikker de væk igen med det samme? Hvilke sider bruger de meget tid på? Hvordan fungerer hjemmesiden i forhold til dens formål? 

Med hensyn til de sociale medier, så bliver der kigget på graden af aktivitet og engagement set i forhold til hvor mange fans og følgere virksomheden har: Hvor mange opslag har der været? Hvor mange har set opslagene? Hvor mange har engageret med like eller kommentarer?

I forbindelse med søgemaskinerne så kan der godt være andre søgemaskiner i spil end Google. Det kommer an på, hvor det er at virksomheden sælger sine produkter rent geografisk. Men i 90% af tilfældene så er det Google det drejer sig om.

Nogle af de faktorer der bliver behandlet i forbindelse med Googles søgemaskine er: Hvor meget trafik skaber søgemaskinerne på websiden? Hvor mange søgeord ranker hjemmesiden på? Hvilke konkrete placeringer har de vigtigste søgeord? Hvordan har udviklingen være i søgeordenes placeringer? 

Og det sidste punkt omhandler backlinks, med fokus på i hvilket omfang links fra andre sider skaber troværdighed og giver trafik til siden: Hvor mange links er der med høj autoritet fra andre hjemmesider? Er der dårlige links eller links der er lavet for at skade hjemmesiden? Hvilke backlinks skaber trafik og hvor meget? 

Sikkerhed på hjemmesiden

Sikkerheden på hjemmesider er ekstremt vigtig. Hackere forsøger helt rutinemæssigt at få adgang til din hjemmeside, via automatisk bots der scanner hjemmesider for svagheder. Og de senere år er der også sket en stigende målrettet hacking mod specifikke firmaer, med det formål at skade dem.

Mange virksomheder har stadigvæk ikke den grundlæggende sikkerhed på plads. Med hjemmesidernes stadig større betydning for salget, så kan det godt undre mig. Det svarer lidt til at gå hjem fra fabrikken ved fyraften, og så lade alle døre stå åben.

Her er de faktorer jeg undersøger:

Er hjemmesiden lavet med en sikker SSL forbindelse?
Er alt det tekniske på hjemmesiden opdateret: Database, WordPress, tema og plugins?
Er der installeret sikkerhed i form af firewall og virusbeskyttelse?
Er der installeret beskyttelse mod spam?
Er der lavet adgangskontrol med begrænsning på antal loginforsøg og 2 trins login?
Bliver der lavet backups af hjemmesiden jævnligt?

Hvis der er styr på de ovenstående punkter, så kan du sove lidt roligere om natten. Det er ikke en 100% garanti mod hacking. Men det giver en grundlæggende sikkerhed, så hackeren skal være ret kompetent for at komme ind.

Vil du læse mere om hacking og hvordan du beskytter dig, så har jeg skrevet en artikel du kan læse her:

Hvilke apps skal du bruge til tjek inden du opdaterer din hjemmeside ?

Du kan selv lave samme tjek som mig, inden du laver en opdatering af din hjemmeside. Det kræver ikke ret meget. Du skal selvfølgeligt have adgang til hjemmesiden, for at kunne se hvordan den er opdateret og sikret mod hacking.

Derudover skal du have adgang til hjemmesidens Google Analytics konto og Google Search Console konto. Det eneste det kræver, er at du kender den gmail-konto med adgangskode, som de begge er oprettet med.

Hvis hjemmesiden endnu ikke er koblet sammen med Google Analytics og Google Search Console, så få det gjort hurtigt muligt. De er begge helt essentielle redskaber i styring og udvikling af hjemmesider.

Her er links til begge:

link til Google Analytics
link til Google Search Console

Udover det, så skal du også bruge to andre programmer til tjek af loadhastighed samt backlinks. Der findes en hel række forskellige udbydere. Selv foretrækker jeg at bruge GT Metrix og Ahrefs. Du finder links til dem her:

link til GT Metrix
link til Ahref

Afslutning

Hvis du har en gammel hjemmeside, som du gerne vil bruge mere aktivt i din markedsføring og dit salg fremadrettet. Og siden trænger til en opdatering. Så vil du være godt klædt på til udvikling af websiden, når du har været igennem den tjekliste, der er beskrevet her.

Uden ordentlig forberedelse risikerer du, at hjemmesiden efter opdateringen ikke får den effekt du forventer. Og de mange penge du har investeret i redesign og opsætning er spildte.

Læs artikler på bloggen:
Luk menu