Skal du sælge din
kunst på
Amazon ?

Sælge din unikke kunst online
nye kunder
og mere salg

Som kunstner er der uendeligt mange muligheder for at sælge sin kunst online. Enten via sociale medier som Facebook og Instagram. Eller via online platforme som eksempelvis Etsy, Ebay og Artfinder.

Én af de muligheder der for øjeblikket er mest ventet, og omdiskuteret, er Amazon. Amazon er en online gigant, der har vendt op og ned på markederne i de lande, hvor platformen er gået ind. Og der er vedvarende rygter om at det snart sker i Danmark. 

Jeg har selv været på Amazon i 6 år. Læs her om mine erfaringer. Og brug dem i din egen vurdering af, om Amazon er er værktøj, som du vil bruge i markedsføring af din unikke kunst.

Michael Lønfeldt marketingekspert

Michael Lønfeldt

marketingekspert

Markedsføring af kunst
Markedsføring online
Sælg unik kunst
Lev af din kunst
Sælg kunst på Amazon
Få eksponeret din kunst

Amazon er en gigantisk platform, der har udviklet sig fra kun at sælge bøger, til i dag at sælge næsten alt. Herunder produkter til hjemmet og indretningen. Der er rigtigt mange kunder som køber alt muligt, og platformen dominerer massivt søgeresultaterne i Google.

Hvordan skal du som kunstner så forholde dig til Amazon? Er det et godt sted at markedsføre sin unikke kunst?

Hvad er Amazon?

Amazon er verdens største online handels-platform, der solgte for mere end 280 mia USD i 2019. Der bliver solgt over 12 mio forskellige produkter, fra mere end 1,7 mio forskellige sælgere.

Platformen er i dag til stedet på 14 forskellige markeder: Australien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Mexico, Holland, Spanien, England, USA.

Amazon sælger primært billige produkter af generisk karaktér. For 82% af dem der køber er prisen en meget vigtig faktor. Mange forbrugere starter deres søgning her.

Skal du markedsføre din kunst på Amazon?

Jeg har været på Amazon med min egen kunst i 6 år i perioden 2014 – 2020. 

Og de erfaring jeg har derfra, kombineret med de erfaringer jeg har fra andre former for online markedsføring, gør at jeg IKKE mener du skal bruge din tid og dine penge på at være på platformen.

Her er hvorfor:

Det er kompliceret

Amazon har en lang række af betingelser du skal overholde. Og hvis du ikke gør det, så bliver din shop lukket.

Det at oprette en shop, men angivelse af informationer, oprettelse af produkter og angivelse af forsendelsesmuligheder er vandvittigt omstændeligt og tager oceaner af tid. 

Hvis det hele ikke oprettet 100% som Amazon kræver det, så bliver det ikke godkendt. Og det halter med forklaringer og ofte er der ingen hjælp at hente i supporten. 

Jeg har arbejdet men markedsføring online i mere end 15 år, og selv jeg har haft problemer med at sætte det hele op.

Hvis du ikke har et dybt kendskab til platformen og hvordan den virker, så er du nød til at betale eksterne konsulenter for at få det hele sat op korrekt.

Det er meget lettere at lave andre former for online markedsføring, ja endda selv det at lave sin egen hjemmeside virker mere overkommeligt.

Det er dyrt

Du betaler pt 15% i salær for hvert produkt du sælger. Og så er der også et månedlig gebyr alt efter hvilken plan du vælger. Dertil kommer andre omkostninger til opsætning og vedligeholdelse, samt andre omkostninger der bliver pålagt af Amazon i form af deres indgriben i din forretning.

Og du er ikke alene på platformen. Der findes tusinder af andre som tilbyder tilsvarende produkter. Det betyder at sandsynlighede ofr ta blive vist i søgninger er næsten lig med 0. Og eneste muligehd for at ændre på det er en massiv annoncering, der er relativt dyr.

Samlet set har det som konsekvens at avancerne på dine produkter krymper ind til næsten ingenting.

I forhold til hvad det koster, så kan du bruge pengene bedre andre steder. Eksempelvis opbygning af din egen hjemmeside eller annoncering på sociale medier og Google.

Amazon blander sig i alt

Amazon blander sig i alt.

De kommer med krav om hvad du må tage i fragt for forsendelse af dine produkter. Jeg oplevede selv at de skrev at mine fragtpriser var for høje i forhold til sammenlignelige kunstnere i USA.

Tja, jeg sender jo mine produkter fra DK hvor kunstnere fra USA kan skal sende internt. Det skrev jeg til supporten. De svarede retur, at det kunne de ikke gøre noget ved, og hvis ikke jeg sænkede mine fragtpriser, så blev min shop lukket. 

Så jeg sænkede fragtpriserne. Og da omkostningerne ikke længere var dækket, betød det at jeg måtte tage af avancen på produkterne. 

Et par måneder senere fik jeg så en henvendelse fra Amazon hvor de gjorde opmærksom på at det priser jeg tog for mine produkter var for høje. Det var jeg en smule forundret over. Jeg solgte i forvejen til de sammen priser som på min hjemmeside, og det var unikaer, hvilket jeg skrev til supporten. De henviste igen til “sammenlignelige produkter”, og skrev retur at hvis jeg ikke sænkede priserne med 20-30%, så ville de lukke min shop.

Hvis jeg fulgte deres anvisninger, ville jeg ikke længere kunne tjene penge på at være på Amazon.

Og det var på det tidspunkt jeg fik nok, og selv lukkede min shop.

Konklusion

Set samlet kan det IKKE betale sig at markedsføre sig og sælge sin kunst på Amazon. 

Det er meget mere kompliceret end andre online muligheder på sociale medier og platforme. 

Det er dyrt når det hele bliver regnet med samlet: salærer, månedlige gebyrer, opsætning og vedligeholdelse samt krav til fragtrater og salgspriser.

De blander sig i og bestemmer hvordan du sælger din kunst.

Brug i stedet din tid og dine penge på at få lavet en god hjemmeside. Som sikrer du opnår placering i toppen af søgningerne på Google. Og kombinér det eventuelt med annoncering på sociale medier og Google.


Vil du læse mere om hvordan du markedsfører din kunst?

Michael Lønfeldt marketingekspert

Michael Lønfeldt

marketingekspert

52302455

ml@michaellonfeldt.dk