Marketing blog
idéer til
bedre markedsføring

Kom foran konkurrenterne
lav bedre markedsføring
og få mere salg

Tips og tricks til hvordan du forbedrer din markedsføring​

Der er råd og vejledning til hvordan du får en bedre markedsføring. Både på strategisk, taktisk og operationelt niveau.

Fra de overordnede overvejelser omkring hvordan markedsføringen bliver udformet og tilrettelagt, og så til hvordan du laver og implementerer de daglige opgaver.

Artiklerne tager udgangspunkt i vores hverdag, og de problemer vi møder ude hos kunderne.​

Michael Lønfeldt marketingekspert

Michael Lønfeldt

marketingekspert

Hjælp til markedsføring
Brug de sociale medier
Hjemmesider og SEO optimering
Positionering og differentiering
Marketing for iværksættere
Segmentering og målgrupper

Har du brug for hjælp til din online markedsføring?

Her i artiklen får du et overblik over hvad online marketing er, hvad det indeholder, og hvorfor det er vigtigt. Og hvorfor du SKAL anvende online markedsføring i arbejdet med at skaffe nye kunder og mere salg i din virksomhed.

Når du har brug for hjælp til din online markedsføring, så er der grundlæggende 2 muligheder. Du kan ansætte en medarbejder, eller du kan hente hjælp hos eksterne samarbejdspartnere.

I artiklen gennemgår jeg de to muligheder, og fortæller hvad deres fordele og ulemper er. Og samtidig får du tips til hvordan du vælger den rigtige løsning.

Har du brug for en ny hjemmeside?

Har du brug for en ny hjemmeside, eller en opdatering af den gamle?

Hvis din hjemmeside ikke giver den effekt med nye leads og mere salg, som du forventede da den i sin tid blev lavet. Eller du har brug for en helt ny hjemmeside til en nystartet virksomhed.

Så er der en helt række forhold og faktorer du skal være opmærksom på, når du skal i gang med en ny hjemmeside.

Her er en række gode råd og tips du kan bruge, uanset om du har valgt selv at bygge hjemmesiden, eller vil hentet hjælp til det eksternt.

Har du brug for rådgivning og hjælp til din markedsføring?

Michael Lønfeldt Marketing er fysisk placeret med hovedkontor i Odense på Fyn, men vi hjælper og rådgiver virksomheder i hele Danmark med deres markedsføring.

Det der gør gode er vores store erfaring med arbejde indenfor markedsføring, salg og produktstyring. Og vi sætter og godt ind i din virksomhed, konkurrenterne og markedet inden vi kommer med forslag til løsninger.

Du har samlet alt din markedsføring ét sted, og får rådighed over en hel marketingafdeling.

Kontakt os for at høre mere.

Amazon er nok den platform, der pt bliver snakket mest om herhjemme for øjeblikket. Primært fordi der løbende går rygter om, at platformen er på vej ind i Danmark.

Det er en kæmpe platform, med et enormt salgspotentiale.

Men skal du som kunstner bruge din tid og dine penge på at bruge Amazon i din markedsføring?

Læs artiklen med mine erfaringer med 6 år på platformen.

Hvorfor har du brug for et marketing mix?

Marketingmixét fastlægger hvilke produkter du tilbyder kunderne, hvilke priser de kan købe produkterne til, hvor de kan købe produkterne henne og så hvordan virksomheden vil kommunikere med kunderne.

Planlægning og udarbejdelse af et marketing mix er en stor opgave som kræver mange ressourcer tidsmæssig.

Men hvis det bliver gjort rigtigt, så giver det også virksomheden et unikt værktøj til at sikrer fremtidig udvikling og vækst.

Læs her hvorfor du har brug for et marketing mix, og lær hvordan du laver det.

Markedsføring på sociale medier

Et af de områder der har været en stigende fokus på gennem de senere år er markedsføring på sociale medier.

Det er der primært 2 årsager til, set i forhold til den traditionelle offline markedsføring.

Det er billigt, og der er mulighed for at komme i gang for et meget beskedent budget.

Der er en hurtig reaktionstid. Det tager kun et par timer at strikke en reklamekampagne samme og få den sat i gang.

Lær hvad markedsføring på sociale medier er.

Evaluering og valg af målgrupper

Efter gennemførelse af en segmentering, så bliver der taget endelig beslutning om hvilke målgrupper der er virksomheden vil bearbejde og sælge produkter til.

Hvilke målgrupper der de optimale afhænger af en vurdering af 14 forskellige kriterier indenfor økonomi, kompetencer og muligheder for bearbejdning.

Hvorfor arbejde med målgrupper? Fordi det koncentrere marketingbudgettet på bearbejdning af de kunder som virksomheden for mest værdi ud af.

Læs her hvordan du vælger målgrupper.

De vigtigste sociale medier for virksomheder

Det kan være vanskeligt at finde ud af hvordan en virksomhed anvender marketingbudgettet optimalt, set i forhold til den mange muligheder indenfor offline og online marketing.

Et af de helt hotte områder indenfor online markedsføring er sociale medier. 

Lær om markedsføring på bl.a. Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube, Pinterest og Snapchat.

Lær hvordan du laver en segmentering

Som virksomhed så er det vigtigt at få en dyb viden om kunderne. Jo dybere viden, jo bedre kan de bearbejdes.

En segmentering er en omfangsrig proces, der kræver en del ressourcer både økonomisk og tidsmæssigt.

Med hvis det bliver gjort rigtigt, så giver det virksomheden et værktøj, der kan implementeres direkte i markedsføringen. 

Samtidig skaber virksomheden en unik position i kundernes verden. Og det betyder flere kunder og mere salg.

Lær her hvordan du gør det.

Markedsføring for iværksætter og startups

Som iværksætter der er i gang med at starte op, så er der en del vigtige spørgsmål, som du skal tage stilling til i forbinde med din markedsføring.

Hvordan skal den visuelle identitet være, så virksomheden får et klart og entydigt billede overfor kunderne?

Hvilke målgrupper er det virksomheden vil sigte efter, hvordan skal positionering og differentiering i forhold til konkurrenterne ?

Læs artiklen og få gode tips.

Hvordan laver du en positionering?

En god positionering er et absolut must, hvis virksomheden skal gøre sig synlig overfor kunderne og slå konkurrenterne af banen.

Hvad er det kunderne forbinder virksomhedens og dens produkter med, og hvordan differentierer den sig, og sikrer en top of mind placering i kundernes bevidsthed?

Få værktøjerne – processen, positioneringskort og radarkort – der er en forudsætning for succes.

Hvordan laver du en markedsføringsplan?

Hvis virksomheden har en marketingstrategi, er det så nødvendigt med en markedsføringsplan?

Ja, fordi planen er et værktøj der omsætter strategien til reel handling. Den sikrer aktiviteterne er relevant og har værdi for kunderne. Og så giver den et overblik over hvordan aktiviteterne bliver implementeret i form at en handlingsplan samt en aktivitetsplan.

Læs artiklen her, så er du klædt på til at opstille din egen marketingplan.

Hvordan laver du kampagnestyring?

Har du styr på dine reklamekampagner?

Laver du en god planlægning, som sikrer en optimal eksekvering? Så budgettet bliver udnyttet fuldt ud og resultaterne er helt i top? Eller er der plads til forbedringer?

Bliv klogere på hvordan du laver en perfekt kampagnestyring, og hvad det kræver af samarbejde mellem marketing, indkøb, salg og ledelsen.

Trænger din hjemmeside til en opdatering?

Har du en ældre hjemmesiden, som du ønsker at opdatere, for at anvende den mere målrettet i salg og markedsføring?

Så er det en rigtig god idé først at få styr på, hvordan hjemmesiden performer nu. Samt at tjekke om indholdet lever op til de fremtidige målsætninger og salgstragten. Og få styr på om sikkerheden er i orden.

Læs artiklen og få succes med din opdatering.

Har du kontrol over dine online markedsføring konti?

I forbindelse med at virksomheder lægger en stigende andel af deres marketingbudget på online markedsføring, så opretter de nye konti.

Det kan være konti for sociale medier som Facebook, Instagram, Youtube eller Linkedin. Eller for Google Analytics og Google Seacrh Console. 

Læs her hvordan du gør og få kontrollen tilbage over dine online konti.

Ejer du rettighederne til din markedsføring?

Mange virksomheder kender ikke til lovgivningen omkring rettigheder, i forbindelse med at de får lavet forskellige former for markedsføringsmaterialer.

Og det kan give store problemer og uforudsete udgifter, hvis du ikke har styr på det.

Læs her hvor det specielt er du skal være opmærksom på problemstillingen. Og lær hvordandan du får styr på rettighederne.

4 grunde til hvorfor du ALDRIG må uploade fotos til Pexels

Som kunstner, fotograf eller grafisk designer kan det være fristende at uploade sine fotos til en eller flere af disse platforme, 

Tænk dig grundigt om inden du gør det. Det kan skade både dit salg og dit brand.

Her er mine erfaringer med 3 fotos, som jeg havde liggende på Pexels i 18 måneder. Og derefter tog ned igen på grund af store problemer.

Få mere ud af din markedsføring

Virksomheder bruger mange penge på deres markedsføring.

Og det er vigtigt at få anvendt budgettet på den helt rigtige måde, så målsætningerne bliver opfyldt.

Én af de letteste måder at få mere ud af markedsføringsbudgettet, er ved at flytte en del af budgettet fra offline til online markedsføring.

Her er der en masse gevinster, som let kan høstes.

Hvordan laver du en marketingstrategi?

Hvis du vil have succes med din markedsføring og opnå resultater i form af flere kunder og mere salg. Så er det altafgørende at du laver en god marketingstrategi. 

Segmenterer kunderne og vælger specifikke kundegrupper ud. Laver en positionering i forhold til konkurrenterne og sammensætter et marketingmix.

Lær her hvordan du gennemløber processen, for at få det bedste resultat.

Er din Corporate Identity i orden?

Mange tror at CI kun er for store virksomheder, men små virksomheder har især glæde af en gennemarbejdet CI. 

Fordi det giver øget genkendelighed, og sikre at kunderne aldrig er i tvivl om dine budskaber.

Bliv klogere på de elementer du skal have med i dine overvejelser når du udvikler din Corporate Identity.

Giver din online markedsføring resultater?

Giver din online markedsføring de resultater du forventer, eller synes du ikke det lever helt op til forventningerne ?

Så får du her et par årsager til, hvad der kan ligge bag.

Og et par tips til hvordan du kommer videre, så du får succes med din online markedsføring.

Hvordan markedsfører du din kunst?

Mange kunstnere fordyber sig i deres værker, og bruger ikke meget tid på at få dem solgt.

Ofte fordi de ikke ved hvad de skal gøre for at få deres kunst markedsført og vist til de rigtige kunder. Så de i sidste ende får solgt noget.

I artiklen fortæller jeg om, hvordan du får en større eksponering, og bliver klogere på hvad der er den rigtige måde at sælge netop din kunst på.

Måler du effekten af din online markedsføring?

Virksomhederne er blevet bedre til at bruge deres hjemmesider, nyhedsbreve og sociale medier i markedsføringen.

Men ofte så bliver der ikke målt på EFFEKTEN af aktiviteterne, og fulgt op på hvilke konsekvenser det har for den fremtidige markedsføring. Det betyder at virksomhederne IKKE får værdi ud af de penge og den tid der er investeret i det.

Læs her hvordan du måler effekten og får flere kunder og mere omsætning:

Byder din hjemmeside uventede gæster indenfor?

Virksomheder bruger mange penge på at få lavet flotte hjemmesider og webshops. Der fortæller kunderne hvem virksomheden er, skaffer nye leads og sælger direkte i shoppen.

Men mange glemmer at få sat en grundlæggende SIKKERHED op. Der skal forhindre hackere og andre uventede gæster i let at få adgang til hjemmesiden.

Læs her hvad du selv kan gøre for at få en grundlæggende sikkerhed, der gør det så svært som muligt for hackerne at få adgang.

7 fejl i din markedsføring der gør at du spilder penge

Der bliver investeret mange penge i markedsføring både i B2B og B2C virksomheder.

Når jeg dagligt har kontakt til små og mellemstore firmaer. Så overrasker det mig gang på gang, hvor ofte jeg ser at der ikke er styr på, hvad pengene bliver brugt til. Og hvilke resultater markedsføringen har kastet af sig.

Læs her om de 7 fejl i din markedsføring der gør du spilder penge, og få tips til hvordan du undgår dem.